NULL Skriv ut sidan - SV: RM269

Anbytarforum

Titel: SV: RM269
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2020-09-04, 17:19
Hej och tack för svar!

Vi gjorde ett Y-111 test på Family Tree DNA och fick inga träffar alls. Jag hade hoppats på en karta över hur "vår" Y-kromosom vandrat i lite mer modern tid än fram till för ca 5000 år sedan.

Mer info kanske kommer om fler testar sig. Jag kan tänka mig att uppgradera till ett Big Y-test men frågan är om det skulle ge något? Bidrar mer än gärna till forskningen också, kanske inte så vanligt att man lyckas komma så långt tillbaks med släktforskningen som vi gjort. Om någon nu är intresserad?

Kollade lite på grupper, finns ju en uppsjö av sådana. Fanns visst en för rötter i Skandinavien och en för tyskspråkiga områden, kanske dessa kan vara något?

Sara


(Jag sitter själv och väntar på resultatet av ett Y-111 test, så jag är ingen expert!)
Hej!


Det låter mycket märkligt med inga träffar alls?
Har du provat att matcha på lägre nivå? Det ska finnas något sätt att kolla matchningar på 67, 37 osv. markörer.


Ja, prova att gå med i en eller ett par grupper, och se om någon kan hjälpa Er att komma längre. Eller åtminstone rekommendera vilka SNP's som kan testas för att sålla ut rätt undergrenar. Det borde väl gå bra med ett Y111-test (det är i alla fall vad jag hoppas på)




Mvh,
Anders