NULL Skriv ut sidan - Christina Svensdotters faderskap, AI:3 (1850-1861) s.170

Anbytarforum

Titel: Christina Svensdotters faderskap, AI:3 (1850-1861) s.170
Skrivet av: Leo Rönnberg skrivet 2020-09-02, 15:43
Hej,

Christina är född 13/2 1841 i Genarp (Genarp CI:5 s.21) och där står fader okänd, men jag har placerat ämnet i Hishult eftersom det är där jag tidigast hittat hennes familj och eftersom det är där jakten börjar. Det är den enda kyrkboken där hon är skriven som barn.

Modern gifter sig med och får äkta barn med den Sven Andersson född 1811. Vad jag söker efter är något som antingen bekräftar eller avvisar Sven Andersson som biologisk far till Christina. Christina heter i vuxen ålder Svensdotter/Svensson, men det behöver givetvis inte tyda på att Sven är biologisk far.

Christina är med två gånger på AI:3 s.170, först ser det ut att stå "dotter oäkta" men sedan enbart "dotter". Betyder det att Sven Andersson någon gång mellan 1851-1859 erkänt faderskapet, eller att Christina räknas som äkta för att Sven gift sig med modern?

Sven Andersson och Anna Susanna Åkerhult är kvar i nästa husförhörslängd (AI:4 s.50), men då har som sagt Christina redan flyttat.


Familjen är inflyttad från Markaryd 1851, och att hitta dem där skulle säkert underlätta, men det saknas både husförhör och flyttningslängder... Eftersom Christina är född i Genarps Allmänningshus kan man inte heller följa henne i Genarps husförhörslängder.

Om det visar sig att Sven Andersson är biologisk far så fortsätter äventyret, för han i sin tur är sannolikt oäkta son till adelsmannen Anders Rosenstråle... :)