NULL Skriv ut sidan - SV: Kastlösa

Anbytarforum

Titel: SV: Kastlösa
Skrivet av: Per Bäckström skrivet 2020-08-28, 17:12
Hej,

jag letar efter en släkting i Kastlösa, som var sjöman och försvann efter 1865. Han heter Nils Peter Bäckström, och var son till Pehr Carlsson. Och nils Peter var också bror till Sven Peter Bäckström, sjökapten som flyttade till Kalmar. Pehr Carlsson var äldste bror till min anfader, Anders Bäckström, Gripmans backe, och också till Sven Bäckström som flyttade till Gynge. Nils Peter fick attest till Stockholm 1838, men jag vet inte om han utnyttjade den, åtminstone verkar han ha kommit tillbaka vid husförhören. I 1861–1870 års husförhör står det att han flyttade 28/11 1865. Därefter slutar spåren, och han finns inte med i Dödboken. Som sjöman kan han ju ha hoppat av utomlands, drunknat eller hamnat i fatalt slagsmål. En vän har inte hittat något i USA. Är det någon som känner till något om Nils Peter?

Efter att Anders Bäckströms son Carl Gustaf Bäckström slutade som båtsman i Karlskrona 1874, Ölands 2:a båtsmanskompani, så fick efterföljarna på nr 82 i rullan namnet Bäckström, så det finns flera släkter i Kastlösa. 1877 står Nils Olof Nilsson i rullorna, och tog namnet, eventuellt också Anders Johan Eriksson Bäckström – jag har dock inte sett i rullorna (om någon vet är jag intresserad, på grund av familjemyten om namnet). Nils Peter hör alltså till den äldre släkten, Sven Bäckström föddes 1790 (och var alltså först med namnet såvitt jag vet) och Anders 1796. Detta för att ni ska veta vilken Bäckström-ätt det rör sig om.

Med vänlig hälsning
Per