NULL Skriv ut sidan - SV: Letar efter föräldrar till Johannes Lax f. 1804 Askeryd

Anbytarforum

Titel: SV: Letar efter föräldrar till Johannes Lax f. 1804 Askeryd
Skrivet av: Oskar Nilsson skrivet 2020-08-27, 13:54
Tror jag kan ha hittat något nu...

Jag jämförde födelseboken med barnen till Lena Pehrsdotter.

1794-08-19 Johanna föds i Gunnarstorp under Glimminge (Glömminge finns i Anneberg, Solberga).
"Oägta barnet" står det väl? Mor Lena Pehrsdotter, 28 år. Fader okänd? 
Faddrar:
* Sven Pehrsson i Brånkälla?
* Britta Nilsdotter i Gunnarstorp

1802-04-02 Lena Stina Svendsotter föds i Stenstorp under Hyltan, Solberga.
Mor Lena Pehrsdotter och far Torparen Sven Jonsson.
Faddrar:
* Måns Jansson i Elmeshult
* Jöns Pehrsson i Hyltan.
* Annicka Israelsson i Elemshult
* Annicka Pehrsdotter i Hyltan
(Älmeshult ligger mellan Hyltan och Anneberg i Solberga)

Sen gick jag och letade i Födelseboken för Norra Solberga igen och hittade:

1799-01-16 Catharina Svensdotter föds i Elmeshult.
Mor Annicka Pehrsdotter, 33 år, och far Bonden Sven Jonsson.
Faddrar:
* Johannes Jansson
* Jonas Danielsson
* Ingrid Pehrsdotter
* Lena Pehrsdotter
(Alles från Elmeshult)

Så min gissning är att Sven Jonsson är far till alla 3 döttrarna. Först fick barn med Lena Pehrsdotter (ogifta) 1794 och blev noterat som oäkta. Sen fick barn med Annicka Pehrsdotter och fick Catharina (Anna Catharina) Svensdotter 1799. Sedan barn igen med Lena Persdotter 1802 och fick Lena Stina Svensdotter.

Notera att Annicka Pehrsdotter står som fadder till sista barnet och mor till andra. Samt Lena Pehrsdotter står som fadder till mellanbarnet och mor till dom två andra... Kan det vara så att han hade två fruar? Eller fanns två Sven jonsson?
En rimlig koppling är också att Lena Pehrsdotter, Annicka Pehrsdotter, Ingrid Pehrsdotter, Sven Pehrsson kan vara syskon.
Måns Jansson/Jonsson, Johannes Jansson/Jonsson och Sven Jansson/Jonsson kan vara syskon också?
Tycker dock det ser ut som Måns och Johannes heter Jansson medan Sven Jonsson.. men kan va samma på alla.

Jonas Danielsson som är fadder åt (Anna) Catharina Svensdotter är en koppling som bekräftar tidigare spår. Att han är anhörig till familjen är uppenbart. Men förstår inte riktigt hur han kan vara morbror... Kan det vara en halvbror till Lena? Så att Lenas mor är Britta Månsdotter som fick henne tillsammans med någon okänd Per? Sedan gifte om sig med Daniel Håkansson och fick barnen Danielsson...

Barn 1, 2, 3:
Norra Solberga (F) C:2 (1730-1800) Bild 250 / sid 489 (AID: v35736.b250.s489, NAD: SE/VALA/00266)
Norra Solberga (F) C:2 (1730-1800) Bild 261 / sid 511 (AID: v35736.b261.s511, NAD: SE/VALA/00266)
Norra Solberga (F) C:3 (1801-1860) Bild 8 / sid 9 (AID: v49898.b8.s9, NAD: SE/VALA/00266)

Lite framsteg iallafall...

Mvh Oskar