NULL Skriv ut sidan - SV: Axel Grundström f 1885 i Grundsunda - vistas i Skredvik efter 1916?

Anbytarforum

Titel: SV: Axel Grundström f 1885 i Grundsunda - vistas i Skredvik efter 1916?
Skrivet av: Malin Wermelin skrivet 2020-08-26, 17:46
Hej Kristina

Nu kommer jag inte åt de dokument du länkar till men vi har också funderat över gränsövergången. Min tolkning är att det görs en läkarundersökning i november. Man kan se att flera personer på listan har samma datum för den. Sedan är hela dokumentet stämplat med ett datum i december. Om det kan vara så att stämpeln kom dit liksom i efterhand? Och att läkarundersökning gjordes det faktiska datum man gick över gränsen, eftersom flera som inte verkar resa tillsammans, har samma datum? Då kan det vara våran kille på Stockholm.

Men; det kan förstås vara så att våran Axel beger sig till Minneapolis som gränsdokumentet anger, och blir kvar där och killen på fartyget 'Stockholm' är bara en annan Axel Grundström som råkar bege sig från just Minneapolis samma månad samma år. Jag känner inte igen några andra namn på passagerarlistan som jag just fått här på forumet. Och om det senare datumet på gränsdokumentet stämmer, så kan det ju omöjligen vara våran kille på båten redan 2/12.

Har länge sett gränsdokumentet som det sista spåret som vi säkert vet är våran kille. Då slutar spåren i Minneapolis och inte i Göteborg 1916.

TACK. vad ni är fantastiska som engagerar er! Vi har under årens lopp fått fram så himla mycket info om de första åren han är på vift, mestadels genom tillfälligheter, att jag nu är tvär-tjurig och vill inte ge mig på de sista 10 förlorade åren heller. Nog måste det väl gå att komma ett steg längre? Nånstans finns han ju!