NULL Skriv ut sidan - Hassela

Anbytarforum

Titel: Hassela
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2015-03-03, 19:08
Så här har jag skrivit som svar på ett tidigare inlägg ifrån Margaretha Berggren, år 2011
 
Hejsan Margaretha!
Jag såg din efterlysning i Anbytarforum. För Påhl Persson född ca 1674 i Kölsjön, med fader Per Larsson och moder Anna Grelsdotter.
Jag har precis börjat jobba med Påhl, då hans far Per Larsson är min mans ff mm ff mm ff.
 
Jag har hittat (och med hjälp av Läshjälpen) kunnat tyda Påhl Perssons dödsruna som prästen skrev vid Påhls död.  
 
Källa; Gnarp C:2 (1736-1758) Bild 98 / sid 93 (AID: v134743.b98.s93, NAD: SE/HLA/1010046)
 
Påhls födelse var ca 1674, Kölsjön (Kiöhlsiön), Hassela, och han avled 1749-05-16 inom Skestad, Gnarp.
 
Detta (se texten nederst) kunde vi gemensamt tyda här på läshjälpen (mest Mats och  Irene förstås)
Se tråden
 
 
Har du (eller annan?) funnit ut mer, så tar jag tacksammast emot mer hjälp om Per Larsson. Han dog enligt Påhls dödsruna när Påhl var i spädaste åren. Frågan blir självklart när Per Larsson dog? Kan Per Larsson vara son till Finländaren Påhl Persson, dvs vara en av de beryktade tre bröderna… Du skriver att Påhl hette Persson Köhl. Är Köhl hans båtsmansnamn, då det står i dödsrunan att han var båtsman i socknen (Gnarp antar jag?)
 
Transkriberad dödsruna för Påhl Persson...
Gamla Bonden Påhl Person i Skiestad är födder i Hassela och Kiöhlsiön som förmenes wara född år 1674 av Bonden Per Larson, modren hust Anna Grelsdotter lärdes intet läsa i Bok, måste begynna tjena på siette året sedan han Faderlös i spädaste åren blef. Blef Båtsman här i Sochnen år 1700 tå han 26 år gammal war. På det 30 året 1704 den 26 maj inlät han sig i ächtenskap med sin för detta aflidna k: Hustru Karin Persdotter med hlkn (hwilken) han sammananlefde 30 år och blefwo wälsignade med 5 barn, 2 söner och 3 döttrar av hlka (hwilka) en Son och 2 döttrar äro döda den ena Sonen och dottren sörja höge(lige)n sin Kiere Faders afgång. Warit arbetsam och flitig, flitig i Salighetsmedlens brukande siuknade för 5 år sedan men förmådde ibland gå uppe alt tils för fem wekor sedan dödde sachtmodeligen d. 16 maj om aftonen och lefwat 75 år. Test 3.  
 
Test 3 = Testamente (till kyrkan) 3 (daler).  
 
Allt du eller annan (!) kan lägga till tas TACKSAMMAST emot!
Ha det gott!
Katrin
 
(Meddelandet ändrat av Klundstedtenkel 2015-03-03 19:10)