NULL Skriv ut sidan - SV: Vet någon vad Eric Johan Petterssons föräldrar heter? Han är enl hfl född 1792 5/1 i Hässleby.

Anbytarforum

Titel: SV: Vet någon vad Eric Johan Petterssons föräldrar heter? Han är enl hfl född 1792 5/1 i Hässleby.
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2020-08-25, 22:45
Hej Torbjörn och Bo,


Det var skönt att få uppbackning för mitt antagande av er. Jag var inte helt säker. Först hade jag antagit att Peter Erikssons hustru var Kerstin Jonsdotter född 1758-09-12 i Funghult, Hässleby sn. Detta byggde på att i husförhöret från 1801 så bor i Ubbekulla förutom Peter Eriksson med sonen Erik Johan också Kerstin Jonsdotters mor,  Märta Isaksdotter (1729-1812) och hennes dotter Helena Jonsdotter (1752-1829). Helena följer till och med Peter Eriksson i hans flytt till Övedstorp och stannar där något år innan hon flyttar tillbaka till Hässleby sn.
Dessutom vigs en Petter Eriksson i Högebro 1790 (Hässleby LIb:2 p414) och en Kerstin Jonsdotter dör i November 1800 i Högebro, så det var flera bitar på plats för att detta kunde vara Peter Erikssons hustru. Dock hittade jag sedan sonens dödsnotis där Christina Andersdotter angavs som moder, vilket fick mig att tänka om.
Finns det någon uppgift om syskon till Erik Johan? Jag har inte hittat någon.
/Karl-Henrik