NULL Skriv ut sidan - SV: Vet någon vad Eric Johan Petterssons föräldrar heter? Han är enl hfl född 1792 5/1 i Hässleby.

Anbytarforum

Titel: SV: Vet någon vad Eric Johan Petterssons föräldrar heter? Han är enl hfl född 1792 5/1 i Hässleby.
Skrivet av: Torbjörn Andersson skrivet 2020-08-25, 20:09
Hej Karl-Henrik,
Stort tack för informationen. Jag har varit runt i mtl för ett antal gårdar i Hässleby Sn men har haft svårt att få ihop det. Även dina avskrifter av kyrkböckerna har konsulterats. Baserat på att Eric och Majas första dotter i Övedstorp är döpt till Christina så har jag förmodat att det kan vara efter Erics mor.
PLF anger 2 Petter Ericsson som gifter sig i Hässleby. Båda med en kvinna utan namn. Den första i just Bäckarp 1787 och den andra i Högebro 1789. I och med att de är långt ifrån de enda som heter Petter/Peter i Hässleby och att de sällan anges med patronymikon så blir det lite förvirrat ibland. Petter E. med hustru i Högebro hittar jag egentligen inget om. I Bäckarp däremot så dyker det upp en Petter med hustru i mtl 1789.

Samma gårdsdel brukas 1788 av Samuel i Hultåkra (åtmminstone är det så jag tolkar texten, se bifogad bild). I Hultåkra finns det gott om Petter/Peter under 1780-talet och de står omväxlande som söner eller drängar. Vet inte om det har att göra med flera söner med namnet Petter men i 2 olika generationer med fader Samuel och Salomon. 1780-1787 brukas gårdsdelen av Amund och pigan Stina. Hittar en Amund Andersson som från 1793 och framåt får flera barn i Bäckarp. Kan det vara så att pigan Stina som bor med honom åtminstone 1780-1787 är hans syster. Hindric återfinns i samma gårdsdel åtminstone 1775.

Det finns även flera Stinor i Bäckarp under samma period.

Blir till att kolla lite mer i Övedstorp.

Mvh / Torbjörn