NULL Skriv ut sidan - SV: Anfader slekten Agri

Anbytarforum

Titel: SV: Anfader slekten Agri
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2020-08-24, 17:50
Tack Niels för mycket intressant information,

Min kunskap om släkten Agri baseras i huvudsak på en släktkrönika skriven av min farfars far Thor Axel Nicolaus Agri 1909. Där skriver han att Sören Nicolaus far under senare delen av 1700-talet var kyrkoherde i Laurvig och hette Agressen. Han var halvbror med Ove Hoegh Guldberg. Då  Ove Hoegh, blev adlad under namnet Guldberg ville Sören Nicolaus ta sig detta namn vilket förvägrades honom. Han tog sig då namnet Agri.

Ovanstående är kanske inte helt korrekt.

Följande frågor kvarstår
Vem var Sören Nicolaus far? Hans Lorentz Agri? Niels Agri? eller möjligen Nicolaj Frans Hansen Agri?
Vem var Sören Nicolaus mor?

Är Nicolajs fru, Helene Hansdotter Guldberg,släkt med Ove Hoegh Guldbergs mor, Helene Dorotea Ovesdotter Guldberg?

Jag är mycket riktigt son till Fred Ove Agri
Jag är inte släktforskare men har sammanställt ett stort antal uppgifter om släkten som min far samlat

Vänliga hälsningar

Olov Agri

Hej Olov.

Det var en meget interessant oplysning.
Hvis Nicolai Frands Hansen Agri faktisk oprindeligt hed Nicolai Frands Hansen Agressen, så betyder det måske at han IKKE kommet fra Agri by, men snarere har "latiniseret" sit efternavn fra Agressen til Agri!

Dette må være forbindelsen mellem [Ma]Lene Hansdatter Guldberg og Helene Dorthea Ovesdatter Guldberg:

Hans Olufsen Fangel (1626-1672).
Hans Hansen Guldberg (1662 - før 1707).
[Ma]Lene Hansdatter Guldberg - gift med Nicolai Frands Hansen Agri.
- uklart om linien skal fortsætte med Hans Lorents Agri eller Niels Agri -
Søren Nicolai Agri.

&

Hans Olufsen Fangel (1626-1672).
Ove Hansen Guldberg (1671-1732).
Helene Dorthea Ovesdatter Guldberg (c. 1697-1742) - gift med Jørgen Pedersen Høg (1683-1751).
Ove Høegh-Guldberg (1 September 1731 – 7 February 1808).

Så det er derfor vi har følgende:
Folketælling 1787 har vi en skriver Søren Nicolai Agrie, 20 år [~ født ca. 1767].
- hos geheimeråd Ove Høgh Guldberg, Westergade i Århus.
Kilde: https://www.danishfamilysearch.dk/cid74132

mvh
Niels