NULL Skriv ut sidan - Maria/Maja Larsdotter

Anbytarforum

Titel: Maria/Maja Larsdotter
Skrivet av: Daniel Hedqvist skrivet 2020-08-13, 16:13
Hej!

Jag har stött på ett problem som jag, behöver hjälp med att lösa. Min farmors morfars far hette Jan Olof Norman, född 1818-07-12 i Brotorp, Bjurtjärn (S) (C:6 s. 21). Hans mor hette Maria/Maja Larsdotter född 1797 och står i husförhörslängden angiven som född i "Nerike" (A I:12 s.31). Jan Olof Norman  och Maja Larsdotter gifte sig 1817-01-06 (Bjurtjärn E I:2 s. 23) och i den anteckningen står hon som boende i Kväggen, Bjurtjärn. I den husförhörslängden för Kväggen (Bjurtjärn A I:11 s. 29) står födelsedagen som 1797-09-10.

Min stora svårighet är att följa denna Maja Larsdotter bakåt eftersom födelseorten bara står som Närke. Vid en snabb googling hittar jag en Maja Larsdotter född i Hidinge församling rätt datum, 1797-09-10 (Knista C:3 opaginerad, bild 106 i SVAR). När jag då försöker följa henne framåt i tiden försvinner hon i husförhörslängden 1807 och jag kan inte uttyda vart hon far (Hidinge A I:5 opaginerad, bild 65 i SVAR). Några flyttningslängder för denna tid hittar jag inte heller. Kan någon hjälpa mig med detta, handlar det om samma kvinna? Egentligen har jag ju bara namn, födelsedatum och landskap.

Daniel