NULL Skriv ut sidan - SV: Måns Persson (c1731-1798) i Mahem

Anbytarforum

Titel: SV: Måns Persson (c1731-1798) i Mahem
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2020-08-13, 12:34

Tusen tack Åke. Det här var roligt att ta del av. Jag letade också i Vislanda och Blädinge och hittar ingen annan lämplig person än Per Månsson som avlider 1741 i Mörhults soldattorp. Har du hittat fler barn till Måns ohh Ingrid i Spjutaretorp ? Jag noterar följande bröder till Per: salpetersjudaren Måns Månsson i Spjutaretorp gift med Hillegierd Svensdotter ifrån Hönetorp, dit detta par flyttar (hittar dock inte när de avlider?) samt en Jon Månsson i Spjutaretorp som gifter sig med Karin, men sedan försvinner (okänt vart).   I en mönsterrulla för Kronobergs läns salpetersjudare för år 1716 återfinns salpetersjudaren Per Månsson i Spjutaretorp, född 1692 (!), antagen 1712.


I Vislanda dödlängd 1689 nämns något kryptiskt att Per Månss barn i Spjutaretorp 3 veckor gammal begravdes 1 april 1689 (Vislanda CI:1 s 176; möjligen är "Pär" i meningen en felskrivning för namnet Måns som sedan följer som prästen försökt korrigera och alltså inte namnet på barnet !). Jämför detta med att Måns i Spjutaretorp son Per döptes 7 april 1689, vilket gör att det ej bör vara samma barn som prästen avser i de båda notiserna  - här föreligger uppenbart antingen felskrivningar eller felaktigheter i kyrkboken. Måns i Spjutaretorp kan inte haft två barn födda så nära inpå.


Vid Måns i Spjutaretorp son Per dop 1689 7 april nämns faddrarna Per i Barkans och Kerstin i Fagerås - är dessa personer kända av dig ?  Kopplingen Barkans och patronymikonet Larsson på Måns enligt GMR 1686 får mig att tänka på den Måns Larsson (kallad Måns Barke) ur Arnanässläkten (i Virestad sn) som bodde i Barkans (Barkatorp, Brånan) (levde åtminstone 1645).