NULL Skriv ut sidan - Måns Åkessons barn i Ungsberg

Anbytarforum

Titel: Måns Åkessons barn i Ungsberg
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2020-08-13, 00:49
Jag gör ett tillägg här och ifrågasätter en uppgift som finns här på Anbytarforum.
Det sägs nämligen att Börje Åkesson i Blaxhult (begr 15/3 1719) och g m Kerstin/Karin Jacobsdotter, skulle vara bror till Måns Åkesson i Ungsberg. Jag ifrågasätter det. I mantalslängderna finns det två Börje Åkesson vid aktuell tid, en i Tälleryd Mellangård och en i Blaxhult. Under några år (1693-1698) antecknas båda, så det kan knappas vara frågan om samma person. Åke finns på Tälleryd Mellangård fram till 1685, därefter tar en Börje Åkesson över samma gård. Då vore det rimligt att den Åke Börjesson från Tälleryd som gifter sig 31/10 1686 med en Sigrid ("Segred") enligt vigselboken, och som just 1687 i mantal anges som gift, borde vara Måns Åkessons bror. Denne Börje Åkesson finns i mantal på Tälleryd fram till 1698 (Börje Åkesson i Blaxhult finns i Blaxhult redan 1693/94, och det är denne som gifter sig 1691 med Kerstin/Karin Eriksdotter; i Vigselboken står båda som hemmahörande just i Blaxhult.)
Börje Åkesson i Tälleryd står sista gången i mantalslängden 1698, men då ensam. Har hustru Sigrid dött? Det kan vara så, och det finns en anteckning i begravningsboken om att en "h. Segred" (samma stavning som i Vigselboken!) begravs på Menlösa barns dag (28/12) 1695. (PLF har på sin skiva tolkat texten så att det är två kvinnor i Norrhult som avlider, en "h Segred" och en "Katrin"?. Jag tror man skall tolka det så att det är två kvinnor som begravs denna dag: "h Segred" (ett ovanligt namn som inte behövde preciseras med en plats; alla visste vem det var frågan om!) och "Karin i Norrhult". Om min teori stämmer så har vi här Börje Åkessons hustru Sigrid. Varthän Börje själv flyttar efter att han blivit änkeman har jag dock inte kunnat lista ut. Det ser ut som om han lämnat församlingen eftersom han inte nämns efter 1698. Om min teori stämmer så får Börje och Sigrid två barn på Tälleryd: Maria f 1676 och Kerstin 1691.

Om någon Vena-forskare kunde kommentera mina synpunkter - och gärna vederlägga mina teorier! - så vore jag mycket tacksam.