NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Bollebygd C1 s.73

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Bollebygd C1 s.73
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-08-11, 10:04
Har följande anteckning efter min far

Sannolikt är Swens föräldrar Gustaf (Ericson) och Kirstin i Fläskjum.
De hade en dotter Anna *1700-04-19  och en son Anders *1704-08-24.
Mannen avled 1730 och var då 72år. Födelseåret har beräknats efter dödsbokens åldersuppgift.
Uppgift om var det första äktenskapet ingicks har ej påträffats.

// Eva
Ja, men de hade ytterligare några barn. Förutom Sven, Anna och Anders också Kerstin f. 1688, Erik f. 1691, Ingjerd f. 1694. Jag härstamma från både Kerstin, som dog på Backa 1745 samt Anna som gifte sig till Upptröst i Seglora socken och dog där 1792.

Kirstin är av allt att döma den Kerstin Svensdotter som dör 1741, 80 år gammal. Som sagt borde vigseln ha varit med i kyrkoboken, den skedde nog cirka 1687, men den tycks ha blivit bortglömd liksom Svens födelsenotis. Jag har gått igenom alla Gustafs och Kerstins barns dopvittnen och Torsten Svensson på Rinna sticker ut. De är även med vid något av hans barns dop. Det skulle kunna vara så att Kerstin Svensdotter är syster till Torsten Svensson på Rinna. I såna fall skulle hennes föräldrar vara Sven Torstensson och Anna, och då har hon döpt två av sina barn efter sina föräldrar. Allt passar ihop, men om inte jag hittar något i domböckerna så kommer det ju inte gå att bevisa.