NULL Skriv ut sidan - SV: Helena Tillström

Anbytarforum

Titel: SV: Helena Tillström
Skrivet av: Olof Aulin skrivet 2020-08-09, 00:11
Hej! Jag söker också efter Helena Tillström. Hon var min ff ff mm . Jag har hittat några kandidater till vem hon kan vara:

1. Helena Talström/Tälström, född den tredje mars 1761 i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Hennes fars namn var Börge, vilket jag ej kan finna någon annanstans i släkten. Dessutom är året fel.

2. Maria Helena Tillström, född den trettonde mars 1763 i Växjö. Här är orten fel men året rätt. Hennes fars namn var Erik, vilket jag heller inte kan hitta bland något av Helenas barn. Dessutom finns det inget som säger att Helena även ska ha hetat Maria, förutom att vår Helenas dotter hetta Helena Maria.

3. Helena Schelldon, född den nittonde juni 1763 i Karlskrona Amiralitetsförsamling till Petter Schelldon och Ingrid Pettersson. Petter Schelldon är nog en alternativ stavning av Peter Sheldon, varav en föddes 1742 i Karlskrona. I hans släkt finns däremot flera namn som förekommer bland Helena Tillströms ättlingar, ex. Petronella,  Helena, Maria, Catharina, Carl och Anna. Dessutom har jag även en DNA-matchning på MH med en ättling till en förfader till Peter Sheldon: Jacob Mesterton. Däremot kan jag inte koppla namnet Schelldon/Sheldon till namnet Tillström. Med tanke på att Peter Sheldon dog 1773 (när Helena var tio år gammal) är det kanske möjligt att modern gifte om sig med en Tillström och att dottern tog sin an namnet?

4: Helena Klint, född den tjugofemte november 1763 i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Faderns namn var Magnus, som även Helena Tillströms son hette. Däremot är detta ett vanligt namn och det står heller inte vad modern hette. Dessutom finns det ingen känd koppling mellan namnet Klint och Tillström.

Alternativet är ju att hon var född i stadsförsamlingen, men pga branden där finns det väl inga uppgifter vi kan gå på?

Vad tror ni andra?