NULL Skriv ut sidan - SV: Bornelius / Bornel

Anbytarforum

Titel: SV: Bornelius / Bornel
Skrivet av: Lars Eklöf skrivet 2020-08-08, 03:26
Först och främst vill jag tacka dig Ylva för översättningen jag efterfrågade i tidigare inlägg. Jag ser till min fasa att jag missat att tacka, men som man säger - bättre sent än aldrig.

Vad gäller Magnus Bornelius vigslar så säges han enl. Linköpings stifts herdaminne (Westerlund/Setterdahl),
del III sid 780, vara gift 23/5 1677 (okänt var) med Elisabet Bonivillia. Vad gäller Katarina Askman säges inget annat än att hon var ryttmästaredotter; och då möjl. dotter till ryttmästaren vid Skånska kavallerireg. Erik Nilsson Askman (min anm.).

Helena Bornelia, d 1755 i Hammar, är dotter till Magnus Bornelius. Hon återfinns 22/2 1697 i Godegårds födelsebok (C:1, s 446), och 22/9 1734 i Hammar's vigselbok (C:1, s 196) då hon gifter sig med Petter Jönsson (1706-1754), samt i Hammar's dödbok 22/6 1755 (C:2, s 25). Makarna hade minst tre döttrar, alla födda i Hammar: Elisabet (1735-1799) gm Gustav Tyresson, Anna Maria (1736-) gm Anders Andersson, Helena (1738-) gm Johan Tyresson (bror till Gustav Tyresson).

Sedan en liten fråga till Ulf vad gäller Magnus dotter Anna's make bokhållaren Petter Ingelsberg. Du nämner honom "Larsson", vad är källan till det? Elgenstierna's ättartavlor (adliga ätten Burenstam, nr: 2156) nämner honom Toresson. Men jag vet ju att det kan finnas brister i hans verk. I Petters dödnotis i Tjällmo's dödbok (C:1, s 100) tycker jag mig också att det mera liknar Torsson än Larsson, men också jag har mina brister.  :)