NULL Skriv ut sidan - SV: Rusbäcken m fl

Anbytarforum

Titel: SV: Rusbäcken m fl
Skrivet av: Inger Carlsson skrivet 2020-08-08, 00:14
Hej och stort tack. Nu återstår för mig att finna var hustrun Anna Jonsdotter kommer ifrån. Enl Hfl (bl a 1768 - 77, Al/3 sid 39) är hon född 20/3 1734. När de gifter sig (E1/1 sid 33 står hon som "pigan i Gefle Ryttartorp). Man återfinner henne även i Hfl Al/2 sid 6 men där står att hon flyttar till föräldrarna. Jag har sökt henne i Tuna, Lunda, Tunaberg, Kila och Björkvik men inte hittat henne. Har jag glömt någon närliggande socken?
En annan sak: Jag har 5 generationer skomakare i släkten (med början Nils Hindricksson enl tidigare). Av dessa har åtminstone några i db fått titeln "sockenskomakare". Andrar har omnämnts som skomakare resp skomakardräng. Formellt skulle ju sockenstämman besluta om rätten att verka som sockenskomakare. Har du möjligen sett några protokoll med beslut enl ovan?
Kan man utgå ifrån att de som vid exv vigseln angetts vara "skomakardrängar", med tiden fick verka som skomakare? Det gick väl knappast att försörja en familj som skomakardräng. Eftersom 1700 - 1850-talets skomakare på landet verkade utanför det eg skråsystemet,  kan man kanske ändå tro att "dräng" i någon mån motsvarade "lärling" och då gavs ju lönen i det närmaste in natura.
Tacksam för synpunkter.
Vänligen
Inger C