NULL Skriv ut sidan - SV: Äsphult

Anbytarforum

Titel: SV: Äsphult
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2020-08-05, 22:35
Jag försöker reda ut lite släktrelationer mellan olika orter och släkter. Jag har hittat i göta hovrätt, EVIIAABB:26, 1702, sommarting no 20, sid 20, att Jeppa Olsson i Harastorp, Djurröd, stämmer Lasse Nilsson och hans son Jöns i Liarum no 8, Måns Isaksson i Olarp, Äsphult och Måns Persson i Sjunnarp, Äsphult, för han vill avbörda sig några barngods. Det gäller främst Per Olsson i Harastorp och vad jag förstår ska Måns i Sjunnarp vara "syskonbarn" med den avlidne Per Olsson.

Måns i Olarp har barngods för sina halvsystrar, Måns i Sjunnarp har precis tagit över hemmanet och har barngods för sina systrar. Utslaget i rätten blir att Lasse och hans son jöns får ta över barngodset för Per Olsson i Harastorp, Måns Olsson får ta över barngods för avledne Måns Olssons dotter i Olarp, Måns i sjunnarp får ta över barngods för avledne Jöran Perssons barn i Venestad, Träne (d f 1688 i Venestad no 9).

Vad jag funderar på är om alla dessa är släkt med varandra. Det verkar ju troligt eftersom Jeppa Olsson vill avbörda sig barngodsen till andra släktingar.