NULL Skriv ut sidan - SV: Nyström

Anbytarforum

Titel: SV: Nyström
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2020-08-04, 15:47
Mina kunskaper när det gäller hembygdsböcker i Värmland är obefintliga, då mitt forskningsområde framförallt är Östergötland. Forskning i Värmland är inte heller något som jag egentligen behärskar...

Klockaren Jonas Olofsson anges vara född 1709, men inte i vilken socken. Finner honom inte född i Nysund. I hfl AI:1 Nysund, Klockarebolet s 135 finns Jonas mor med i anteckningarna, modern Maria f 1674. Hon försvinner så småningom ur husförhören efter 1760. Letar i dödsboken och hon är avliden 1767-10-10 (C:3 Nysund s 144). Änkan h Maria Persdotter från Klockarbolet, född 1674 i Vall i Ölmehärads socken (Ölme), död d 10 oktober av slag och ålderdomskrämpor, 93 år.

I mantalslängd för Nysund kan jag se att Jonas Olofsson är noterad som klockare från 1736. Först i Björketorp, detta torp är senare raserat enligt anteckning. Sedan bor man i Lerbotorp, 1742 í mantal står det Jonas Olofsson, klockare, änk h Maria, man varit klockare. Detta är före äktenskapet med Margareta Eriksdotter 1743. Det verkar som om Jonas far också varit klockare eller om modern varit omgift.

Margareta Eriksdotters föräldrar är Erik Nilsson och Margareta Jönsdotter (står felaktigt Eriksdotter i födelseboken 1725). De finns först i Upplanda, Rudskoga, men där tar mågen Henrik Andersson och hans hustru Maria Eriksdotter f 1711 över. Erik Nilsson och hustrun flyttade till Granäs/Grannäs. 1:a Advent 1710, dräng Erik Nilsson i Granäs och pigan Margeta Jönsdotter i Guttebol (C:2 Rudskoga s 98) är vigselnotisen. Dottern Maria född 1711-09-06 Upplanda. Då skrivs moderns efternamn som Jönsdotter också.

Erik Nilsson död i Grannäs, Rudskoga 1752-01-19 av huvud- och bröstvärk, född 1684 (C:3 Rudskoga s 211). Hustrun Margareta Jönsdotter död på samma plats 1760-07-23 av värk, född 1689 enligt dödsboken, i husförhör f 1690 (C:3 Rudskoga s 223).

Det är nog mest lämpligt att ställa ytterligare frågor om ovanstående personer under rubriken Värmland + rätt socken. Då kan du få bättre hjälp av någon som är mer insatt i forskning i Värmland.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie