NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Norberg, Smed i Jämtland, Nordeö på 1750-t

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Norberg, Smed i Jämtland, Nordeö på 1750-t
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2020-08-03, 11:49
En allmän uppfattning är att uppgifter i nekrologer generellt är korrekta. Många genealogiska problem har också med hjälp av dessa kunnat lösas. Med mitt inlägg ville jag påvisa att det samtidigt kan finnas motsägelser i det vi finner och våra bedömningar. Om man anser att det vara relevant att Johan Norbergs äldsta dotter hette Margareta bör väl motsvarande också gälla för Olof Berglin. Min uppfattning är att dopnamn respektive -vittnen kan, men inte nödvändigtvis måste vara indikatorer på anhörighet.

Att Margareta Olofsdotters i Rude antal barn är fel angivet är klarlagt. Kan det finnas någon förklaring till att endast en son uppges leva 1756 ?  Sonen Olof Olofsson, med adress Rude, är dopvittne 26/6 1737.  Den Johan Olofsson i Bergom som är dopvittne 15/2 1741 för Jonas Frisks barn är utan tvekan också hennes son. Omkring den tiden bör Johan ha lämnat församlingen och begett sig till Stockholm. Där tog han tjänst som livgardist. Genom tjänstebyte blev han soldat vid Jämtlandsregementet 4/5 1743. Veckan efter bröt regementet upp och återmarscherade till Jämtland. Kan hans kontakter med hembygden helt ha brutits och han hans öde varit okänt eller är det bara ett skrivfel i nekrologen ?