NULL Skriv ut sidan - SV: Örnevinge

Anbytarforum

Titel: SV: Örnevinge
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2020-08-03, 10:13
"/.../iag fattiga officerare med denna min underdånige supliqve i diupaste underdånigheet föranlåten att inkomma och tillkänna gifwa, hurusom iag på 13:de åhret warit uti Kongl. May:ttz och Cronones krigztienst och medelst hennes kongl. May:ttz allernådigste Dimmission af d: 30 September 1719 afgången ifrån min Lieutenantz bestälningh wedh Scharaborgz indelte infanterie; hafwandes iag i underdånigheet dessutan effter mine Sahl: k: föräldrar ansenl: fordringar hoos kongl: May:tt och Cronan af hwilka iag nu ey det ringaste får åthniuta till min förnödenheet, och elljest mine willkohr äro aldeles släta så att iag ey det ringaste wet mig till mitt nödiga lifzuppehälle, hwarföre i diupaste underdånigheet bönfaller Eders Höggrefl: Excellens och det högl. Kongl KrigzCollegio, det måtte mig samma nåd wederfahras som mine wederlikar och Cammerater hwilke afgådt och stå wed Kongl. Gvardet som volonteurer samt niuta der sammastädes Proviant och inqwartering tills för dem förefallande öpning! Underdånigst willandes att enär dhen högsta gud skulle behaga att försee mig med någon emploi eller förmåhn här eller på någon annan ort, iag de wed Kongl: Gvardiet ey må blifwa hindradt och qwarhållen, Nest en Nådigste Resolutions afwachtan till min död med Underdånigste wördnat framhärda
Eders Höggrefl: Excellences
och dhet högl:  Kongl: KrigzCollegij
Underdån ödmiukaste tienare
Gustaff Örnewinge
Gustaffson



[Påskrift]
d. 22 dec. 1720 går bref för honom till Gen. May. Törnflycht [chef för gardet] at antagas, dock måste han först opwisa sitt fullmakt och afsked och ther som sielf begiert afskied skrifs intet för honom."

blef daterat af d 31 Decemb:r 1720"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065998_03341 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065998_03341)
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/84 (1720)


Tryckt litteratur Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 4010 / sid 797 (AID: v319671a.b4010.s797)