NULL Skriv ut sidan - SV: Saknad födelsenotis

Anbytarforum

Titel: SV: Saknad födelsenotis
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-07-30, 18:48
Hej Kjell-Erik!
 
Jag blev nyfiken på detta mysterium eftersom ditt förslag på födelsenotis lät lovande. Tyvärr kom jag inte fram till något säkert, men detta är vad jag fann:
 
Onsjö häradsrätts arkiv, volym FIIa:8 (1796–1797), sid. 739.
Bouppteckning 1797 16/5 efter gästgivaren Nils Holmstedt i Röstånga, död den 21 februari. Arvingar:
Hans änka madame Hedvig Holmstedt, f. Wiberg
Deras gemensamma barn:
1) Sven Henrik, 23 år.
2) Carl, 19 år.
3) Olof Johan, 16 år.
4) Nils, 14 år.
5) Sissa, 11 år.
6) Pål Gustaf, 9 år.
7) Hedvig Helena, 6 år.
 
Nils Holmstedt var alltså i livet ännu vid faderns bouppteckning 1797 och noteras hemma hos modern på Röstånga nr. 2 i husförhörslängden samma år, men saknas i husförhöret 1798 utan anteckning om var han tagit vägen (Röstånga kyrkoarkiv, volym AI:2, 1783–1800). Som av en händelse förblev dock den yngsta systern ogift, men hennes bevarade bouppteckning från 1833 ger egentligen fler frågor än svar:
 
Norra Åsbo häradsrätts arkiv, volym FIIa:41 (1833), sid. 1023.
Bouppteckning 1833 19/4 efter demoiselle Hedvig Helena Holmstedt som dött i Lundsgårdstorp av Riseberga socken den 8 samma månad.
Följande arvingar uppgavs:
1) avlidne brodern Olofs efterlämnade barn, en son och två döttrar.
2) avlidna systern Cecilia Holmstedts i gifte med snickaren Nils Holmgrens ägande trenne söner och tvenne döttrar.
3) den avlidnas tre bröder som dött långt för detta utan bröstarvingar, ”men den fjerde Nils Holmstedt som skall finnas utrikes är obestämdt huruvida han lefver eller är död samt efterlemnadt någre Barn”.
 
Det verkar alltså inte som att Nils Holmstedt född 1783 är identisk med Nils Holmstedt i Västra Nöbbelöv, såvida han inte försvann utrikes och sedan återvände till Sverige med ett nytt, felaktigt födelseår utan att meddela sin kvarvarande släkt uppe i Åsbotrakten?