NULL Skriv ut sidan - SV: Lernberg i Lerviken

Anbytarforum

Titel: SV: Lernberg i Lerviken
Skrivet av: Christian Lernberg skrivet 2020-07-26, 20:01
Hej,
Det hela är mycket intressant!
Vet inte om mitt inspel är intressant, men jag blir lite nyfiken. Så jag tänkte bara utveckla den historien som jag vet  har gått iallafall 4 generationer innan mig, från min farfars farfar, Per-August f (1861, son till Jan-Erik som flyttade från Lerviken ca 1860)  Min farfar fick den berättad av Per-August och av sin far, som gav den vidare till min far och mig.

Enligt den skulle sammankopplingen med vallon skett i samband/samtid med namnbytet till Lernberg (vilket då är Anders Andersson).

Vallonerna i fråga skulle ha varit två bröder, ev också systrar, som kommit från Belgien och i samband med att de flyttade till Sverige tog de sin belgiska bys namn som efternamn.

En av dessa bröder skulle således enligt historian ha kommit in i släkten Lernberg.

Jag har trott att det varit så enkelt att Lernberg var namnet på Belgiska byn (men naturligtvis inte hittat den...),
men inser att Lerviken låter som en rimlig bakgrund till namnet.

Och jag förstår att det är mer komplicerat, men spännande att det ändå finns frågetecken om hur det egentligen kan ha varit?

Stämmer det att Grampre hade en bror och att de tog sin bys namn som efternamn? (Det kanske var vanligt?)

Vad kan vara sant i historian? Är det troliga att Anders var en styvson?

Tack!
/Christian