NULL Skriv ut sidan - SV: Nybygget Altoken Stensele.

Anbytarforum

Titel: SV: Nybygget Altoken Stensele.
Skrivet av: Tore Persson skrivet 2020-07-24, 21:31
Hej. Tyvärr inga nyheter. Jag känner till allt. Dethär rör 1852-1855 i Tärna. Var fanns de denna period? När jag sökte något om Anders Augusts nöddop i bl a Kyrkorådets protokoll och allt annat i Tärna, hittade jag i bilagor till HF och dopsedlar en sådan, författad av Carl Fredrik Degerström i Granås där han beskriver hur han döpt sin son Carl Johan 20/1 1855. Bland de trenne vittnena, Abram Nilsson, hans hustru även Anders Anderssons hustru Gustava.
I Vallnäs 1857, finns även Tärnaprästen Westerlund som ska bli TF pastor i Stensele,tydligen skött Anders och Gustavas nattvard, i denna längd skrivit in Inh vid Anders Augusts namn för att visa att han inte var deras barn.
Dessa uppgifter försvinner när ordinarie A U Sundelin tillträder och i HF 1864 uppges hela familjen som födda i Stensele och Anders August som son, trots att han inte finns i Stensele födelsebok.
Det är ju tråkigt att personer som släktforskar okritiskt godtar databasernas uppgifter utan att kontrollera dem mot källorna. Sådana släktträd kan nog i många fall leda rakt åt skogen.