NULL Skriv ut sidan - SV: Nybygget Altoken Stensele.

Anbytarforum

Titel: SV: Nybygget Altoken Stensele.
Skrivet av: Tore Persson skrivet 2020-07-24, 01:04
Tackar för svar, men inget av detta är obekant för mig. Anders och Gustava lämnade Luspen efter husförhör 1850, och inga uppgifter om vart de tog vägen finns. Altokenlängden tycks ha kommit till i samband med dopet av Klara Mathilda 10/7 1852. Familjen som Rådström plitat ner 1855 fanns ju i Fjällnäs i Tärna redan. Oltoken har jag inte hittat i någon HF, men det kom ju att ingå i Fjällnäs som insynades av Johan Danielsson 1845 och beviljades 1846. Han lämnade det till dottern Sara, men hon tycks inte ha lämnat Oltoken.
Var Anders och Gustava med sina fyra döttrar hållit hus är ett mysterium.
Alla världens databaser anser att denna osynliga familj är min morfarsfars föräldrar, men tittar man i Tärna födelsebok inser man att det inte kan vara fallet. Anders August (egendomligt eftersom det redan fanns en Anders och en August) född och nöddöpt 4/1 1855, döpt 29/4. Som far Anders Andersson och hustrun 35 år, båda födda 1820. Denna familj bor i Laxnäs, som kom att säljas för kyrkbyggena i Tärna. Anders August kom till Jansjö by i Fjällsjö socken våren 1877 (egen utsago) Tio år senare kom Anders och Gustavas yngste son Per Alfred till samma by. Jag kan nu bevisa med en DNA-jämförelse mellan Anders Augusts sonson och Per Alfreds sonson, som ju borde vara tremänningar, men deras gemensamma DNA är endast 3,5% vilket inte motsvarar tremänningar. Avslutar här för nu.
Tore Persson