NULL Skriv ut sidan - SV: Björskog AI:3

Anbytarforum

Titel: SV: Björskog AI:3
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-07-22, 11:12
Tack Kalle för all hjälp!!

Jag har också haft tanken att Anders Mårtensson kan ha varit född långt ifrån Björskog eftersom hans födelsesocken är nämnd. Tror du att det finns en möjlighet att det är namnet på platsen där han var född, och inte på socknen? Namnet tycks mig börja med We (även om andra W i samma bok ser lite annorlunda ut) och sluta med kohl, eller möjligen bohl. Ortsnamn som slutar med bol tycks vara vanligare än de som slutar med kol, enligt det jag har hittat på internet. Två förslag är Västra Bollestad (lokalt kallat Bollsta) och Västra Bollasjön, men båda namnen har ett kort o-ljud och jag håller med om att det är troligt att det ska vara ett långt o-ljud. Synd, och lite typiskt, är det i alla fall att inte lyckas se vad som står skrivet när det ändå finns en så bra information nedtecknat!  :-\

Eftersom Welam Lind på Grönö finns i mantalslängderna åren 1734 och 1735 borde han väl finnas i Björskog husförhörslängd 1725-1735, och eftersom Welam Lijd (Dougan/Douhan?) är den ende person på Grönö med förnamnet Welam i den husförhörslängden, kan man inte då dra slutsatsen att det var samma person?

Vågar jag be om ytterligare en läshjälp? När Carl döptes den 3/2 1717 i Skinnskatteberg socken (som ju ligger norr om Björskog socken) var bland annat hans mormor dopvittne. Vad var hennes efternamn? Länk nedan:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0004678_00184#?c=&m=&s=&cv=183&xywh=2751%2C1908%2C2149%2C1026

Carls pappa var bokhållare, hans mamma hette Lind i efternamn, ett dopvittne var en förnäm borgare i Stockholm, Welam Lind flyttade till Stockholm 1735 - jag håller på att lägga pussel med indicier som pusselbitar där även Anders Mårtensson och en viss Maria Duhan vars make var bokhållare ingår.  ;D

Vänliga hälsningar,
Jan