NULL Skriv ut sidan - SV: Björskog AI:3

Anbytarforum

Titel: SV: Björskog AI:3
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-07-21, 14:59
Jo, jag tror det skulle kunna stå Douhan, eller snarare Dougan då. Näst sista bokstaven är i alla fall ett a och inte ett o, så jag tror inte det stod dragon. Och vid 15 års ålder kunde du ändå inte bli dragon, jag tror gränsen var 17år?

Men jag tror inte det står Lyd, jag tror det står Lijd. Ij användes ofta där vi enbart skriver i numera, och det skrevs på samma sätt som y med två prickar över. Man får ofta gissa vilket det skall vara och jag tror det står Lid med gammal stavning. Möjligen Lyd, om det är tex. ett vallonskt efternamn? Douhan är i alla fall det.

Sedan förnamnet, Welam. Det är väl en gammal variant av William? Där jag mest släktforskar i västsverige var det ett ovanligt namn och de få gångerna man ser det är det hos militärer och andra högreståndspersoner. Men i en vallonfamilj skulle det kunna förekomma även bland vanliga drängar, om nu Welam Lid var det.

Jo, jag såg det mystiska sockennamnet men jag vet inte vad det skulle kunna vara. Inget i närheten av Björskog i alla fall, och om det nu är långväga kan prästen ha förvanskat det. Det närmaste jag kan komma är Veckholms socken i Uppland, men det finns inget m på slutet och ...ohl borde betyda ett långt o-ljud så det är förmodligen fel socken.