NULL Skriv ut sidan - SV: Björskog AI:3

Anbytarforum

Titel: SV: Björskog AI:3
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-07-21, 14:02
Ja, kanske Welam Lind och Welam Lyd är samma person, och Lind har blivit skrivet Lyd i husförhörslängden. Jag har tidigare tittat igenom hela husförhörslängden, men naturligtvis kommer jag inte ihåg om namnet Welam Lind har stått på någon annan sida. Jag har inte hittat det på sidorna med Grönö i alla fall. Namnet Wellam Lind på Grönö finns även i 1734-års mantalslängd, men inte åren 1733 eller 1732.

Det som skulle kunna tyda på att det inte är samma person är att "Welam Lyd" har uppgetts vara 15 år. Efter vad jag ser framkommer det dock inte vilket år han hade den åldern (möjligen 1732), men är det inte troligt att en så ung person blev antecknad som dräng i en mantalslängd?

I vilket fall som helst kvarstår min undran vad det står i husförhörslängden. Kan det stå Douhan, och att Welam bytte namn till Lind när han flyttade till Stockholm?

Kalle, kan jag få passa på att fråga dig om ett annat namn som jag har svårt att läsa? I Björskog dödbok står att Anders Mårtensson, död 22/1 1740, var född i vilken socken? Här är länken:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0008924_00206#?c=&m=&s=&cv=205&xywh=872%2C1461%2C2318%2C1107

Vänliga hälsningar,
Jan