NULL Skriv ut sidan - Ryttaren Sven (Jonsson?) Åström

Anbytarforum

Titel: Ryttaren Sven (Jonsson?) Åström
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2020-07-18, 17:56
I GMR 1706 för Smålands kavalleriregemente finns som synes anteckningar för roten Nr 59 Åkarp (Generalmönsterrullor - Smålands husarregemente (F, G, H) 842 (1706) Bild 890). Några saker kanske den som är mer bevandrad i denna typ av källor än jag kan hjälpa mig med. Ryttaren Swen Jonsson är "slagen på partie."??. Vad står det där? "Slagen" lär betyda "stupad" enligt uppslagsbok. Men det ser ut som om samme Swen Jonsson senare blir insatt som trossdräng  vid 7de tältlaget, så förmodligen har han inte stupat - eller? Enligt anteckning under trossdräng nr 7 (Generalmönsterrullor - Smålands husarregemente (F, G, H) 842 (1706) Bild 1120) så står det att den "utgångne recreuteryttaren Swen Jonsson för Åkarp blir insatt till ryttare för nr 48 Mällingarum". Vore tacksam om någon kunde kommentera om det är samme Swen Jonsson som "återuppstår". Eller kan det vara så att de ord jag inte förstår, "på partie"?, betyder att han är "försatt i odugligt skick" på något sätt. (Se nedan!)

Mitt egentliga sökande gäller om denne Swen Jonsson är den som i ett senare skede (Generalmönsterrullor - Smålands husarregemente (F, G, H) 847 (1724) Bild 710) dyker upp som ryttaren Swen Åkerström på nr 18 Björkhult. Där står det att ordinarie ryttaren är död och "i stället hijt transporterat den 22 Nowemb. 1722 den utur fångenskapet hembkombne ryttaren för Nr 59 Sven Åström". I 1729 års GMR står att "den till förbättring uppförde [karlen=Swen Åström] är illa blesserad och får afsked med underhåll".

Om någon kunde hjälpa mig vidare här så vore jag mycket tacksam. Alltså
Jag kan säga att Sven Åström begravs 1/6 1754 i Kristdala, Kalm efter att ha gift sig och fått två barn.

Kanske någon har denna man i sitt släktträd och vet mer om hans bakgrund. Man kan ju alltid försöka:-)[/list]