NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-07-13, 15:35
Hej igen!  ;D

I ett försök att inte skapa förvirring med för mycket information i ett och samma inlägg skriver jag här ett nytt: denna gång om Jacob Duhan vid Hillebola bruk år 1695.

Av innehållet i boken Räkenskaper över Kyrka och Församling 1592-1709 Österlövsta socken (se länk nedan), har jag gjort tolkningen att Jacob Duhan vid Hillebola gav ett Tack- eller Bönoffer år 1695. Samma år gav även Johan Duhan vid Hillebola ett Tack- eller Bönoffer. I boken Nordisk Vallongenealogi del I tror jag mig ha förstått att Johan hittas i tabell 3 (och är bror till Isaac och eventuellt också till Maria Mårtensdotter Duhan i Skinnskatteberg - se mina inlägg dagarna innan detta inlägg). Det bör också finnas en bror Jacob (tabell 11), men eftersom det inte står något om att han var i Hillebola bruk år 1695 blir jag tveksam om det är han som finns i länken nedan. Någon annan Jacob Duhan som "passar in" hittar jag dock inte i boken.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0011659_00109#?c=&m=&s=&cv=108&xywh=1464%2C2281%2C1060%2C495

Jag är också nyfiken på vad tecknen efter namnet Jacob Duhan betyder (ungefär "5B:Br"). Kan det betyda Jacob Duhans femte barn?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson