NULL Skriv ut sidan - Sannolikhet för att källorna rör samma person?

Anbytarforum

Titel: Sannolikhet för att källorna rör samma person?
Skrivet av: Johanna Persson skrivet 2020-07-11, 15:43
Hej!

Jag skulle uppskatta att få hjälp med några förvirrande uppgifter. Det rör sig om att såväl dödsdatum som personens ålder skiljer sig åt mellan tre olika källor, trots att jag är i stort sett övertygad om att det är en och samma person.

Personen i fråga hette Per (ibland benämnd Petter) Knutsson. Vad jag förstår så var namnen Per och Petter utbytbara med varandra (se https://slakthistoria.se/slaktforskning/namn/sa-undviker-du-namn-fallorna). Han levde i församlingen Holm utanför Halmstad i Halland.

I husförhörslängden för 1817-1818 bor Per Knutsson på Bäckatorp i Könarp, Holm. Han har då antecknats som död, se ArkivDigital: Holm (N) AI:3 (1802-1831) Bild: 50 Sida: 44. Det står att han är född 1776 och därmed är 41 år gammal. Han får en dotter i maj år 1818 men är då redan död enligt födelseboken. Därmed drar jag slutsatsen att han har dött någon gång mellan ca. september 1817 och maj 1818.

I dödboken hittar jag en Petter Knutsson från Könarp som dör den 18 mars 1818, se ArkivDigital: Holm (N) CI:4 (1814-1877) Bild: 1380. Dock står det att han var 38 år gammal när han dog, vilket skiljer sig från uppgiften i husförhörslängden ovan. Jag har letat igenom både 1817 och 1818 års dödbok för Holm men hittar inte någon annan med rätt namn och ålder.

Jag hittar sedan en bouppteckning för Petter Knutsson i Bäckatorp, se ArkivDigital: Halmstads häradsrätt (N) FIIa:21 (1817-1820) Bild: 2580. Bouppteckningen är upprättad den 29 maj 1818 och anger att Petter har dött den 19 mars, vilket skiljer sig från uppgiften i dödboken som jag nyss nämnde. I övrigt är hans hustrus namn detsamma som i husförhörslängden, Petronella Jönsdotter (efternamnet står inte med där men stämmer med senare husförhörslängder). Likaså är barnens namn desamma, sonen Jonas och dottern Petronella.

Sammanfattningsvis:
- Per Knutsson i husförhörslängden är 41 år, medan Petter Knutsson i dödboken uppges vara 38 år när han dör. Båda personerna hänförs till Könarp och namnen Per/Petter var såvitt jag förstår utbytbara med varandra.
- Petter Knutssons dödsdag är den 18 mars 1818 enligt dödboken och den 19 mars 1818 enligt bouppteckningen. Dödboken hänvisar till Könarp som bostadsort, bouppteckningen till Bäckatorp. Den Per/Petter som jag söker bodde på just Bäckatorp i Könarp.
- Namnen på hustrun och barnen är desamma i både husförhörsboken och bouppteckningen.

Hur sannolikt är det att det rör sig om en och samma person i de tre källorna?
Tacksam för hjälp!

Vänligen,
Johanna