NULL Skriv ut sidan - SV: Ljusdal

Anbytarforum

Titel: SV: Ljusdal
Skrivet av: Åke Sjödin skrivet 2020-07-11, 15:17
Jag försöker hjälpa en bekant, Magnus att hitta sin farfars far.

Hans farfar Gustaf Albert föddes 24 februari 1913 i Ljusdal. Moder var Hanna Karolina Olsson Tysk född 17 november 1885 i Ramsjö. Hon arbetade som hushållerska och om jag hittat alla så födde hon ytterligare tre oäkta barn. Hon var bland annat hushållerska hos Lars Erik Stolt där också Gustaf Albert står som fosterbarn. (Bjuråker (X) AIIa:3b (1920-1932) Bild 1450 / sid 537).

Magnus hann göra en DNA-test på sin far innan han avled. Jag har försökt sortera ut de grenar som inte är på morssidan och på Hanna Karolinas sida.

Några matcher sticker ut bland annat flera personer som har sin härkomst på Värmdö. Av de kända anor som Magnus far har kan jag inte se någon anknytning till Värmdö. Jag har försökt bläddra igenom husförhörslängden vid aktuell tidpunkt men hittar inga som uppges vara födda i Värmdö men det kan ju ha skett en eller två generationer tidigare.

Jag förmodar att Hanna Karolina inte reste omkring och hittat Gustaf Alberts far på Värmdö. Jag har själv inga anor kring Ljusdal som min fråga är om någon av er har en idé hur anknytningen till Värmdö kan ha gott till?