NULL Skriv ut sidan - SV: Svenborg i Umeå gm Anders Hansson Kattis i Roknäs Piteå sn

Anbytarforum

Titel: SV: Svenborg i Umeå gm Anders Hansson Kattis i Roknäs Piteå sn
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2020-07-11, 07:53
Hej Ulf, Kristina och Constantinus,

jag har dessvärre inte tillgång till AD, det finns endast på släktforskaföreningen där jag bor och där är det dessvärre mögelproblem så jag har svårt att vara där.

Mossberg har jag lokaliserat, äntligen, på ett bibliotek i kommunen. Annars jättetack för det som lagts upp om Kattismännens tid i armén. Jag ska se om jag kan hitta uppgifterna från Mossberg i rullorna. Lite har jag hittat ser jag som Hans Kattis och sonen Johan Kattis och Anders första år och sista år i armén men inte resten.

Det var någon som skrev till mig att Svenborg var från Umeå, vilket ändå var ganska logiskt eftersom begreppet "kattis" finns i norra Sverige, som i Västerbottens Kattisträsk. Språkvetare menar att kattis går att härleda till norra Sverige. Därför var det inte ologiskt för mig att Svenborg skulle vara från Umeå. Men nu är det bara att revidera det.

Annars jättetack för det arbete Ni lagt ned på min förfrågan. Nu får jag stryka Svenborg i Umeå och placera henne i Skåne.

Ha en fin helg!

/ Desirée