NULL Skriv ut sidan - SV: Söker anorna till Jon Larsson Strandman Och Malin Olofsdotter, Sikselet Lycksele.

Anbytarforum

Titel: SV: Söker anorna till Jon Larsson Strandman Och Malin Olofsdotter, Sikselet Lycksele.
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2020-07-04, 18:34
Hej Constantinus,
Oj, där får jag ändra på min tidigare uppgift,den att Lars Jonssons Sara gifte om sig med Olof Mickelsson i Granö.Det gjorde hon alltså inte? Eller var inte Lars hustru Sara?


En fråga är ju då hur man ska kunna koppla Lars Jonsson eller Jon Larsson till Granö? Eller om det är tvunget just med Granö?


Jon nämns ju absolut vid vigsel 1723 soldat från Granö, dombok Lycksele 1740-01-10 "förafskieddade soldaten Jon Larsson ifrån Grahnöhn, men dombok Umeå 1736(?) från Kussjö (möjligen felaktigt då kompanjon Anders Jacobsson var därifrån?) och har även en gammal uppgift att han 1761 uppges vara från Kussjö ?
De ligger i bygd med varann,nära geografiskt. Det skulle inte vara helt otroligt att Jons försäldrahem låg i Kussjötrakten, då jag inte sett någon annan uppgift än att han skulle komma någon annanstans ifrån än Granöbygden.


Jag vet och litar på expertisen, men jag har den i bakhuvudet släpande gamla uppgiften om Lars Mattson i Degerfors och Kussjö. Som sagt, jag litar på att avvisandet av honom som fader, men jag skulle jättegärna för mitt sinneslugn skull vilja veta hur man plockat bort honom som inte ens aktuell?


Det med Sara (Johansdotter?) är intressant, gissar att det kommer av äldsta sonen Johan? Jag har ett noterat (Nilsdotter?) utifrån andras uppgifter men vet inte alls var det kommer ifrån.


Med vänlig hälsning, Frank