NULL Skriv ut sidan - SV: Söker anorna till Jon Larsson Strandman Och Malin Olofsdotter, Sikselet Lycksele.

Anbytarforum

Titel: SV: Söker anorna till Jon Larsson Strandman Och Malin Olofsdotter, Sikselet Lycksele.
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2020-07-03, 05:29
Hej ! Tyvärr inget nytt rön, snarare en inskjutning av gammalt och säkerligen noterat.
Constantinus har ju redan tidigare beskrivit hur Jon Larsson Strandman i den bästa av världar skulle kunna vara son till soldat Lars Jonsson i Hjuken och Sara, senare omgift med Olof Mickelsson i Granön - samt sonson till Jon Larsson och Brita i Hjuken/Rusksele. Men att det också saknas bevisning som pekar på detta håll.


Constantinus har ju också skrivit en hel del om Jon Larsson och sonen Lars Joensson-Christen, 18 mars 2012, vilket vi har kunnat ta del av.


Jag tycker detta verkar vara intressant. Jag har tyvärr ingen bevisning att hålla upp. Bara det att,precis som Gunnar Lindgren skrivit, att "Sophia Mårtensdotter i Granön upprepade gånger står fadder åt Strandmans barn" (Kolonisationen av Umbyn).
Sophia var dotter till Mårten Mårtensson, Umbyn/Falträsk) och gift med Olof Olofsson, född 1704 i Granön, son till Olof Mickelsson och Sara. Det skulle i sådant fall göra Jon till svåger till Sophia.
Som sagt, säkerligen redan noterat, men för mig en anledning till att dra upp tråden om Lars Jonsson och hans fader Jon Larsson.


I mantalslängd för Granöhemmanet år 1700 står Hust Cicilia (Persdotter,mor till Olof M),Olof Mikaelsson 1 bo,1 hu.,1 föräld.,1 sysk. [size=78%] [/size]
[/size]
[/size]


med vänlig hälsning Frank