NULL Skriv ut sidan - SV: Öbrink

Anbytarforum

Titel: SV: Öbrink
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-06-15, 18:09
Tack igen Kristina och Ulf för era svar!

I ett försök att hitta ursprunget till syskonen Öbrinks gemensamma efternamn har jag letat efter den äldsta bevarade anteckningen av efternamnet Öbrink, som ibland har stavats Öbrinck. På grund av osäker datering vet jag inte vilket av följande två dokument som är äldst:

- Älvkarleby kyrkoarkiv, räkenskaper för kyrka, församling och pastorat 1683-1735 (LI:a2): den 12/8 1727 böter till kyrkan "Johan Öbrinck för otydigt [otidigt] sängelag och kysk skrud ... 12:". https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002930_00099#?c=&m=&s=&cv=98&xywh=623%2C2446%2C2193%2C1024

- Älvkarleby mantalslängd 1727: drängen Johan Öbrink och hans hustru är mantalsskrivna vid bruket Öhn. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0003541_00218#?c=&m=&s=&cv=217&xywh=2590%2C1224%2C2372%2C1133

År 1727 fyllde de äldsta av syskonen Öbrink: Johan 25-26 år, Elisabet/Lisa 23 år, Anders 21 år och Maria 17, enligt funna födelseuppgifter i Älvkarleby kyrkoarkiv husförhörslängder (förrutom Maria). De andra, då levande, syskonen var yngre än 16 år och bör därför inte ha blivit mantalsskrivna. Eftersom endast syskonens mamma och pappa är registrerade i föräldrarhemmet år 1727 borde det betyda att Johan, Elisabet, Anders och Maria inte bodde där då. Året innan, 1726, är föräldrarna samt en dotter (som bör ha varit Elisabet eller Maria, 22 resp. 16 år det året) mantalsskrivna i föräldrarhemmet. Enligt böterna till kyrkan bör Johan ha gift sig 1727.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta uppgifter om var Johan eller Anders bodde 1726. Mantalslängden i Älvkarleby 1726 har några otydliga namn vid bruket Öhn. Två av dem är Johan och Anders (bland O?dagakarlarna), men eftersom de båda är gifta är förmodligen ingen av dem ett av syskonen Öbrink. Jag har letat efter efternamnet Öbrink åren 1720-1726 i mantalslängder i Gävle samt i bruken i socknarna Älvkarleby, Österlövsta, Tierp och Lena. Tyvärr utan framgång. Däremot har jag inte letat i eventuellt tillgängliga domböcker eller bouppteckningar. Förmodligen är Johan, Elisabet och Anders drängar/piga före 1726 och deras namn/efternamn finns därför inte med i mantalslängderna. Baserat på hittills funna dokument blir min slutledning att det tycks som om det äldsta syskonet Johan (född 1701 eller 1702) var först att använda efternamnet Öbrink (kanske när han gifte sig 1727), och att de andra syskonen därefter tog efter honom. Johan gjorde karriär på bruket Öhn, och redan år 1735 står han registrerad som mästersmältare i mantalslängden. Han fyllde 33/34 år det året och började vara registrerad med efternamnet Öbrink då de flesta av hans syskon fortfarande var omyndiga.

Efter att ha sett många efternamn, som började på Ö, registrerade vid bruket Öhn i mantalslängder för åren 1720-1730 tycks det mig möjligt att det finns en koppling mellan brukets namn och dessa efternamn (inklusive Öbrink). Denna koppling har ju också påpekats vid ett flertal tillfällen i detta diskussionsämne! Enligt SAOB betyder brink brant backe eller översta randen av en sluttning. Jag har själv inte varit vid bruket Öhn, men enligt tidigare inlägg angående syskonen Öbrink lär det finnas en sluttning ner mot vattnet där. Strax söder om nuvarande Älvkarleö finns platsen Ambricka, vars namn även finns i mantalslängder från 1700-talets början som ortsnamn. Likheten mellan brink och bricka låter jag läsaren bedöma, men jag har inte funnit något av namnen Johan, Elisabet eller Anders antecknade vid den platsen i mantalslängderna för åren 1720-1726, trots att vissa förnamn finns antecknade i marginalen. Dessa namn tolkar jag som pigors och drängars namn. Det finns därför ingen dokumenterad koppling mellan Ambricka och något av syskonen Öbrink. År 1726 finns dock (pigan?) Maria i Ambricka. Maria Öbrink fyllde 16 år det året. Ingen klar slutsats kan dras av detta, men det är nog fler än jag som tror att sannolikheten är låg att detta kan ha varit avgörandet till val av efternamnet Öbrink. Men inom forskning (även inom släktforskning) bör man inte tro förstås! Om denna Maria var Maria Öbrink finns förstås möjligheten att något av hennes storasyskon jobbade i Ambrick före henne.

Som har nämnts tidigare i detta diskussionsämne finns de två (då) adliga efternamnen Leijel och Anckarström ibland bland dopvittnenas namn då något av Johans, Elisabets eller Anders barn döptes. Efternamnet Leijel finns bland dopvittnenas namn även då många andras barn döptes, men namnet Anckarström dyker upp mer sällan. Fynd som kan tyda på en möjlig förklaring till detta är följande: Anders och Elisabets svärfar bör ha varit "Johan Andersson i Gårskär" i Älvkarleby socken. Vid en inventering av kyrkans tillgångar på 1740-talet har denne Johan Andersson skrivit under dokumentet med sitt bomärke. Min tolkning av detta är att Johan Andersson var en ansedd person, vilket kan ha haft betydelse för val av, och vilka som "ställde upp" som, dopvittnen. Se bomärke här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002930_00137#?c=&m=&s=&cv=136&xywh=3061%2C3676%2C3072%2C1434

Vänliga hälsningar,
Jan