NULL Skriv ut sidan - SV: Öbrink

Anbytarforum

Titel: SV: Öbrink
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-06-09, 12:54
Hej Kristina och Erik! Tack för era svar!

Kristina, ett av dina syskon var mönsterskrivare. Kanske det kan betyda att han studerade som ung och detta kan ha varit anledningen till byte av efternamn, som i ditt exempel ganska tydligt tycks härstamma från namnet på sjön Skagerna.

Erik, du har rätt i att syskonen Öbrinks pappa och/eller mamma kan ha använt sig av efternamnet Öbrink utan att det framkommer i de dokument som finns bevarade idag. En nyttig synpunkt som jag inte har tänkt på! Tack! Att en person förknippas med ett efternamn efter sin död antar jag inte behöver betyda att personen använde sig av det namnet under sin levnadstid. Vad tror ni? Den av syskonen Öbrink som är min förfader (egentligen förmoder) är registrerad med efternamnet Larsdotter i husförhörslängder, men med efternamnet Öbrink i födelseböcker. Tack också, Erik, för att du delar med dig av din erfarenhet att det finns många andra exempel och att fallet med syskonen Öbrink inte var något unikt.

Ursprunget till detta diskussionsämne (Öbrink) var en undran över anledningen till att syskonen tillsammans bytte till ett gemensamt efternamn, och varför det blev just Öbrink. I de flesta fall med liknande frågeställning antar jag att det är omöjligt att med säkerhet fastställa svaren, och att man får göra antaganden och spekulationer som baserar sig på mer eller mindre övertygande indikationer. I fallet med efternamnet Skagerberg är indikationen om att det härrör från namnet på sjön Skagern ganska tydlig. Att ett av syskonen Skagerberg var mönsterskrivare kan kanske också anses vara en indikation om anledningen till namnbytet och, som du Erik skriver, när en person i familjen blev "känd" tog (alla) andra familjemedlemmar efter. Som jag har skrivit tidigare har jag stött på detta själv, men inte så tidigt som i början av 1700-talet. Men eftersom det finns andra exempel, så borde detta vara en möjlighet också för syskonen Öbrink. Den enda indikationen som hittills har nämnts i den här diskussionen om Öbrink, och som skulle kunna tyda på att just detta (dvs att en av syskonen blev "känd") var anledningen till att syskonen Öbrink bytte till ett gemensamt efternamn är följande: när ett av syskonen fick barn fanns bland dopvittnena Claes Anckarström. Om man så vill kan man tycka att denna uppgift passar bra denna dag, då information från Palmeutredningen ska presenteras imorgon.  :) (Ursäkta om någon tar illa upp av liknelsen!)

Vad var då anledningen till att efternamnet blev just Öbrink? En möjlig förklaring, som redan har nämnts, är att syskonen var födda vid Öns bruk i Älvkarleby socken och bodde där vid tiden för namnbytet. Det lär finnas en brink (brant backe eller översta kanten av en sluttning, enligt SAOB) där. Dessa indikationer kan tyckas vara mindre tydliga än exemplet med sjön Skagern och eftersom det dessutom finns andra indikationer som tyder på annan anledning till valet av just Öbrink (och har redan omnämnts i denna diskussion) är jag, och kanske andra med mig, fortfarande öppen för olika alternativ. Förmodligen går det aldrig att hitta svaret, och heller inte ens övertygande indikationer. Men det är alltid roligt att diskutera och vara öppen för nya infallsvinklar!

Länk till födelsebok med Claes Anckarström som dopvittne: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002924_00036#?c=&m=&s=&cv=35&xywh=3449%2C3305%2C2504%2C1106

Vänliga hälsningar,
Jan