NULL Skriv ut sidan - SV: Öbrink

Anbytarforum

Titel: SV: Öbrink
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2020-06-08, 15:55

Jag tar inte på mig uppgiften att lämna några exempel men jag har också vid flera tillfällen sett att två eller flera syskon tagit ett gemensamt släktnamn utan att föräldrarna förknippats med detsamma (norra Uppland + Värmland 1600- och 1700-tal)


Problematiskt dock att säga att föräldrarna inte burit namnet, det kan dom ju ha gjort utan att vi sett spåren i några handlingar. Inte heller är det lätt att säkerställa om det var samtliga barn och om det skett samtidigt. Ibland kan dessutom föräldern +50 år efter sin död förknippas med ett namn denne inte burit i någon samtida källa. Variationen är stor och jag har svårt att se att det skulle kunna användas för att indikera något speciellt.


Att någon i släkten än föräldrarna gjort sig känd under namnet kan vara ett motiv utöver de tidigare nämnda anledningarna studier eller inflyttning till städer. I något fall har samtliga? barn i en barnkull valt ett släktnamn och barnen i en annan kull har valt ett annat eller behållit patronymikonet. Å andra sidan har jag också sett tre sambröder som alla tog sig olika namn. Min åsikt är att Öbrinksfallet knappast kan ses som något unikt.