NULL Skriv ut sidan - SV: Hofverberg

Anbytarforum

Titel: SV: Hofverberg
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-06-05, 16:40
Så roligt att du upptäckte det inlägget, för de uppgifterna hade jag helt glömt!  :)  Jag återvände nu till mina anteckningar, och ser att handelsmannen Ludolph Magnus Molin mycket riktigt gifter sig 1772 9/12 i Landskrona stadsförsamling med ”fru” Benedikta Catharina Rahm – som ju då alltså måste vara en syster till Maria Christina Rahm? Vad jag kan se får dock paret Molin-Rahm inga barn i Landskrona, så det var inte möjligt att undersöka något fadderskap, och det verkar inte som att systrarna Rahm har sitt ursprung i Landskrona heller.
 
Detta bekräftar ju dock att det verkligen måste röra sig om ryttmästarens son född 1728, för även åldersmässigt stämmer det perfekt – i Landskrona stadsförsamling avlider 1795 11/11 ”Handelsman Herr Rudolf Molin”, 68 år gammal (Landskrona stadsförsamling CI:6, s. 501). Inte riktigt rätt förnamn, men det är ingen tvekan om att det är rätt person eftersom Benedicta Catharina Ram sätter in en annons daterad Landskrona 1795 31/12 i Inrikes Tidningar 1796 26/1 angående ett testamente från 1791 19/5 ”Emellan mig och min nu mera aflidne Man, Handelsmannen Hr. Ludolph Magnus Molin”.