NULL Skriv ut sidan - SV: Faders fornavn - eller titel?

Anbytarforum

Titel: SV: Faders fornavn - eller titel?
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-06-05, 15:39
Ja, detta verkar vara en svår nöt att knäcka, men det ska nog gå an till slut  ;D  Jag har nu undersökt inflyttningsattesterna i Arrie (som finns bevarade från 1775), och upptäckte att både Lars Beckgren och Matts Beckgren inflyttade till Arrie 1789. Lars kom från Stora Slågarp i mars, medan Matts kom från Danmark i augusti – ett lustigt sammanträffande, såhär på självaste Danmarks grundlovsdag!  :D

 
Matts hade tydligen varit gesäll hos smedmästaren Christian Heller åren 1786–1789 i socknen Store Magleby på Amager i Danmark, som enligt Wikipedia ”kaldes også Hollænderbyen efter de mange hollandske indvandrere, der kom til Amager under Christian 2”. I Danmark tycks man i regel inte ha skrivit eller bevarat flyttningsattester, så jag lyckas inte se varifrån Matts inflyttade till Danmark. Inflyttningsattesterna för Stora Slågarp (gemensamt med annexförsamlingen Lilla Slågarp) börjar dessutom först 1831, så där lyckades jag inte heller följa Lars Beckgren längre bakåt. Han tycks dock ha bott i Stora Slågarps annexförsamling Lilla Slågarp, där han var gesäll hos sockensmeden Lars Gram som bebodde ett onumrerat hus i Klörups by, Lilla Slågarps socken. Där hittar man i varje fall ”gesell Lars 27. år” i mantalslängden 1789, ”Gjesell Lars 26 år” 1788, ”gesäll Lars 25 år” 1787 och ”gesäll Lars” 1786. Födelseorterna omnämns som synes inte heller i någon av de båda attesterna, men precis som du säger kallas ju Matts "Nilsson" i sin attest:
 
Arrie kyrkoarkiv HII:2 (bilagor till flyttningslängden 1786–1790) (SVAR bildid: C0063626_00135)
”Hofslagare Gesällen Lars Beckgren, som flere åhr wistats här i Församlingen och nu flyttar till Arrie, lämnas detta till Bewis, att han äger förswarlig Christendoms Kunskap, har stält sig ährligen, nyttiat Salighetsmedlen och sednaste gången begått Herrans Nattward wid Mårtensmässotiden sistledigt åhr. Från känbar trolofning är han härstädes fri.
St: Slågerup d: 18. Martii 1789. S: P: Palm”
 
Arrie kyrkoarkiv HII:2 (bilagor till flyttningslängden 1786–1790) (SVAR bildid: C0063626_00117)
”Nærwærende Mas Nielsen Bekgreen, Smidde Sven, Hawer Arbeidet hos Mig, Christian Heller Sen[!] Smid, i trende aars tid, og hawer opfört sig ærlig og, Troe, og inttet er mig naaget skyldig,
Hollenderbyen: 1789. d 29. Agustij Christian Heller
 
Owenmældte Smedeswend Matz Nielsen Bekgreen har opholdt sig her i Menigheden os[!] Smedemæster Christian Heller, ij 3 Aar, og i den tied for saa wied han er mig bekent fört et christelig og anstændigt Lewnet. Hand war ogsaa tillige med andere en Giæst wed Herrens bord Dom: 3. p: Trinit: d 28de Junij a: c. Hwilket hermed efter Sandheden bewidnes. Hollænderbys Præstegaar paa Øen Amak d 30de August 1789.
                             L S Schmitt
          Compastor for den tyske menighed.”