NULL Skriv ut sidan - SV: Framnäs Ångsåg

Anbytarforum

Titel: SV: Framnäs Ångsåg
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2020-05-28, 15:04

Tack Per Sundin och Leif Lundkvist!


Alla in och utflyttningar och Hermans framfart i Sverige har jag koll på. Han dog i Timrå. Det var bara en anteckning jag såg  i utflyttningslängden för Själevad BI/1 sid 121 10/10 1884 då flyttar Herman J med familjen från Framnäs till Njurunda. Sedan till Timrå. Jag trodde att i Framnäs också fanns en ångsåg. Därav min fråga.


Vad beträffar den brodern Johan (min morfars brorson)
När jag för många år sedan höll på med att söka honom. Var jag lite fundersam över att han står inte i inflyttningslängden till Grundsunda utan det är bara ant. i Husförhörslängden Grundsunda det framgår inte klart om han kom dit direkt efter framkomsten till Sverige. Kanske åkte bröderna inte förrän senare efter det datum som står i utflyttningslängden i Korsnäs (1876.02.16) Kanske var det så att den andra brodern Johan helt enkelt ångrade sig och lät bli att åka.
Jag har kollat Folkräkningarna i Sverige inget napp! Jag har kollat i Kyrkoböcker i Grundsundas omgivningar + In och utflyttningslängden. (Kanske har jag inte kollat allt) men hittills inget napp. Han kanske gått till sjöss.
Han kan ha emigrerat igen till USA via Sverige. Kanske kommer jag kunna lösa detta någon gång. Vem vet.