NULL Skriv ut sidan - Karin Jönsdotter f 1733 i Hogdal

Anbytarforum

Titel: Karin Jönsdotter f 1733 i Hogdal
Skrivet av: Christina Karlsson skrivet 2020-05-28, 09:11
Kämpar i sökandet efter min anmoder Karin Jönsdotter. Frågetecken kring födelseort/socken och föräldrar, och behöver också läshjälp.


I Järvsö kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/HLA/1010096/E I/1 (1722-1809), bildid: C0031568_00115 har jag tolkat det till att Karins föräldrar heter Jöns Person och Sigrid Persdotter. Dock svårt att tyda varifrån de kommer och övriga ord i texten.


I Järvsö kyrkoarkiv, Flyttningslängder, SE/HLA/1010096/B/1 (1689-1766), bildid: C0031561_00084, finns Karin som inflyttad till Järvsö från vad jag tyder som Överhogdal eller Öfre Hogdal. Andra forskare har skrivit att hon kommer från Ytterhogdal, vilket är en uppgift jag tror kommer från "Min släkt - Järvsö".


Har sett att andra forskare angett Karins föräldrar med namnen i vigselnotisen och med Östansjö, Ytterhogdal som ort. Men de enda som återfinns i Östansjö, Ytterhogdal (och senare i Aspan 1, enligt mitt eget sökande) med dessa namn är för gamla (Sigrid var  67 år när Karin föddes 1733) för att kunna vara Karins föräldrar. De har enligt mina efterforskningar endast två söner, Per och Erik. Någon annan Jöns med dotter Karin återfinner jag inte i Ytterhogdal.

Det känns också lite rörigt med Ytterhogdal, alt Överhogdal som ort/socken. Ytterhogdal ligger Hälsingland, men tillhör idag Härjedalens kommun som tillhör Jämtlands län......hur var det på 1700-talet?


Jag har sökt i kyrkböckerna i både Ytterhogdal och Överhgdal efter ledtrådar och även gått igenom Jonas Norrbys skrift "Skattehemman och bondesläkter i Ytterhogdal ca 1600-1940". Försöker även få tag på Frans Järnankars skrifter "Överhogdals socken 1600-1900, del 1-3", men har inte lyckats ännu. Någon som har/känner till dessa?


Kanske finns någon ledtråd i kyrkböckerna ovan, i de delar av texterna som jag inte kunnat tyda?
Någon som kan hjälpa mej vidare?