NULL Skriv ut sidan - SV: König

Anbytarforum

Titel: SV: König
Skrivet av: Jan Gunnarsson skrivet 2020-05-25, 17:25
Hej Anita
 
Tack för ditt svar men jag känner till att hon får sin dotter Ulrika, och att hennes syster Stina får tre  oä barn.
 
De här är Ulrikas barn: Ulrika f.1794 i St Malm, Carl Gustav f.1796 i Halla, Johan Christoffer f.1801 i Tunaberg och Fredrika Christina f.1805 i Vårdinge. 
 
Vad jag vill veta är om någon har Ulrika i sin släkt och kanske vet var hon dog och om det finns boupptecknig efter henne i så fall kanske det står flera barn där, om nu inte barnen dör före henne. 
 
Jag söker Carolina Charlottas mor och gärna far också. Men jag har sökt efter hennes födelse i ca 20 år från och till och inte hittat henne. Carolina får minst två oä barn själv innan hon dör i Nyköping. Hon kallar sig König när hon är liten men när hon blir äldre används dubbel namnet König Martin och när hon dör kallas hon bara Martin i efternamn.
 
Hör gärna av dig om du vet något mer.
 
Mvh Gunilla


Hej! Jag hittade Carolina Charlotta König som uppges vara född i Kihla 1799 som fosterdotter hos gruvarbetaren Carl Palmqvist med familj i Tunaberg. De finns på Tunaberg AI:6 1800-1805, sid 180 7 roten Mejkelborg. Dit skall de ha flyttat från Näfveqvarn 1803 men jag har inte hittat dem där. Jag har också kollat igenom hela hfl AI:5 utan att hitta dem. De finns även i hfl Tunaberg AI:8a 1811-17 sid 225 Kyrk-roten, bland en många sidor lång förteckning över gruvarbetare. Här uppges fosterdottern vara avflyttad till Nyköping utan besked 1817. Carl Palmqvist uppges vara född i Nicolai okänd dag i november 1769, hustrun Maja Jönsdotter född i V Husby 6 juni 1764 och henne har jag hittat i födelseboken. De har sonen Anders Gustaf född i Norrköping 1795 6 nov. Jag har inte hittat honom i någon födelsebok i Norrköping det året eller åren intill, ej heller i angränsande socknar. I Tunaberg föds deras dotter Anna Stina 20 april 1801 då familjen skulle varit bosatt i Åtorp. De hittas inte där heller. Det här skingrade väl inga frågetecken, fakta var kanske redan kända.