NULL Skriv ut sidan - SV: Jan Bonnevier f 1771 i Älvkarleby

Anbytarforum

Titel: SV: Jan Bonnevier f 1771 i Älvkarleby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-05-22, 15:47
Tack Jan och Per för att ni har minskat min förvirring!!  :)

I Älvkarlebys hfl AI:5 sida 172 står det, precis som du skriver Jan, att Johan född 1771 flyttade till Gävle 1792, och att Jacob född 1773 flyttade till Gävle 1788.
Om Johan född 1771 (hfl enligt ovan) inte hittas i Gävle 1792-1794, kan man ändå dra slutsatsen att det är han som hittas i Norbergs husförhörslängder 1794-1821? Räcker detta som bevis i släktforskarsammanhang, eller bör man uttrycka sig vagt (tex hänvisa till fynd som ger indikationer på att det är samma person); och att hans föräldrar är de som framgår av Älvkarleby hfl AI:5 sida 172 - trots att han saknas i födelsebok?

Är det bara ett sammanträffande att Johan född 1771 inte finns med i vare sig födelse- eller dödbok, eller kan det finnas något slags sammanhang? Kontrollerades personernas identitet vid dödsfall, tex med hjälp av uppgifter i födelsebok, och kan det vara av den anledningen han inte blev registrerad i dödbok? (Jag gissar att hans självmord kan vara en anledning, men jag kanske har fel.)

PS: Barnet som dog i Älvkarleby 1774 bör alltså inte ha varit vare sig Johan född 1771 eller Jacob född 1773. Kanske var det Jan Bonnevier och Cajsa Le Brouns (eller ska det vara Cajsa L. Björn?) barn Elisabeth? I dödboken står ju Cajsa Olsdotter som mammans namn, och inte Cajsa Le Broun. Man kan undra om Cajsa Le Brouns pappa hette Olof, eller om fel efternamn skrevs i dödboken. (En undran som egentligen inte är någon riktig fråga från min sida.) Texterna i Älvkarlebys kyrkoarkiv från den här tiden är väl bevarade och välskrivna, men det tycks ha blivit några fel.

Tack igen till alla för all information!
Vänliga hälsningar,
Jan