NULL Skriv ut sidan - SV: Jan Bonnevier f 1771 i Älvkarleby

Anbytarforum

Titel: SV: Jan Bonnevier f 1771 i Älvkarleby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-05-21, 08:32
Tack Sven-Ove!

Enligt hfl i Norberg var Jan Bonnevier född 1771 skogvaktare, så då antar jag att det kan låta troligt att hans pappa var skogvaktaren Jacob Bonnevier född 1738.

Är det någon som har följt/hittat Jacob född 1773 som vuxen (efter 1794)? Vad jag vill komma åt är bevis på att Jan född 1771 och Jacob född 1773 var två olika personer. Jag tycker det är konstigt att Jan inte hittas i någon födelsebok år 1771 (med reservation för min miss) och misstänker därför att han kan vara Jacob född 1773. Jag har letat i födelsebok i följande socknar/församlingar: Älvkarleby, Gävle (Heliga Trefaldighets), Tierp och Lena. För mig är släktforskning en hobby och därför gillar jag att ibland fantisera och spekulera. I det här fallet är min spekulation att Jacob född 1773 som 21-åring bodde i Gävle och hittat då jobb som skogvaktare i Norberg (hur nu det gick till på den tiden). Tyvärr var åldersgränsen för jobbet 23 år, alternativt tänkte han att det var högre sannolikhet att få jobbet om han lade på ett par år på sin ålder, och därför kom hans födelseår att ändras från 1773 till 1771. Denna ändring kan förstås ha skett (av liknande anledning) redan innan, tex när han flyttade till Gävle. Hoppas ingen tar illa upp av att jag delar min fantasi här!

I hfl i Norberg står att Jan född 1771 kom dit 1794 ifrån Gävle. Jag har sett att Henric Bonnevier född 1724 och Magdalena Tetting född 1728 bodde i Gävle ungefär vid den tiden (sekundära uppgifter, men jag har hittat Magdalena i Gävle (Heliga Trefaldighet) hfl 1783-1789 (se bifogad bild)). Kan de ha varit föräldrar till Jan född 1771? Enligt sekundära uppgifter var Henric hovslagare, så det kanske är mer troligt att skogvaktaren Jacob var skogvaktaren Jans pappa?