NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Anders Olsson skrivet 2020-05-20, 21:19
Hej Nils!

Återigen, tack så mycket. Mycket uppskattat. Jag ska försöka få med så mycket av uppgifterna som möjligt vid framtida uppdateringar av släktboken.

Att jag många gånger inte har angivit en mor till barn inom en familj beror på att jag inte har hittat någon källa där modern är angiven. Oftast nämns ju fadern eller att barnen nämns som syskon med gemensamt patronymikon. Sedan kan man ju analysera de uppgifter (indicier) man har och bygga på men släktskapet till modern. Men den djupare analysen har jag många gånger inte gjort ännu.

När det gäller namnnormering så kan man diskutera om det ska vara Mickel eller Mikael, Per, Peder eller Peter, och så vidare. Även normering av tillnamnen är inte alla gånger så självklar. Man kan också fråga sig vad som ska räknas som tillnamn. Till exempel, ska man räkna ord som ofta används vid benämning av en viss person (framför allt på 1600-talet) som till exempel Fiskare, Borrare eller Stockmakare som tillnamn eller som yrke? Jag försöker att vara konsekvent, även om jag inte alla gånger lyckas.

Jag har för avsikt att fortsätta att gå igenom mantalslängder, domböcker och andra källor före ~1720, men det kommer att ta tid.

Uppgiften att Lars Mickelsson Högberg var glasmästare kommer från födelseboksnotisen över sonen Lars (född 1763-12-23).
Källa: Söderhamn (X) CI:1 (1721-1800) Bild 96 / sid 184 (AID: v136893.b96.s184, NAD: SE/HLA/1010202)

Anders