NULL Skriv ut sidan - SV: Hofverberg

Anbytarforum

Titel: SV: Hofverberg
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-05-20, 15:41
Hej Mats!
 
Det är ju helt fantastiskt, inte kunde man ana att kopparslagarhustrun i Lund hade en så spännande släkthistoria, och att självaste Strindberg gav ut faderns reseberättelse!  :)  Snyggt jobbat att du även lyckades hitta ännu ett barn! Då kan jag bidra med att dopdatumet Festo Michaelis bör vara detsamma som Den Helige Mikaels dag, alltså den 29 september, som 1728 mycket riktigt inföll på en söndag enligt Sam Blixts ”Almanacka 1600–1999”.

 
Jag kan även bidra med bouppteckningen efter Mätta Sofia Lieffertz (Landskrona rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIIa:14, 1786–1791, sid. 651ff), vars ingress lyder som följer:
 
”Åhr 1787. den 6te September hölts Boupteckning efter afl. Comministeren Hofwerbergs Enka Märta Sophia Lifferts, som dödde den 23dje sidstl. Maij hos sin son Herr Handelsman Molin härstädes, och efter sig lämnat bemälte Handelsman tillika med ännu en son Bagaregesällen Johannes Hofwerberg i Halmstad, samt döttrar Kopparslagare Bergmans Enka Lisa Helena Molin i Lund, och Tullskrifware Bloms Enka Märta Sophia Molin i Carlscrona.”
 
Tyvärr är sonens namnteckning lite kladdig, men jag tycker mig kunna utläsa ”LM:Molin”, vilket ju stämmer bra med sonen Ludolph Magnus 1728.