NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-30
Skrivet av: Lars-Erik Almberg skrivet 2001-02-15, 23:28
Hej Bosse och Anna B
 
Zackarias Persson lät bekant för mig när jag läste Bosses inlägg. Jag erinrade mig om att vi talat om honom tidigare under Tjärnvall i Färila sn på 1600-talet och att han således inte borde dyka upp i Hanebo på 1800-talet. Visserligen hade denne Zackarias en son Olof som flyttade till Lotan i Hanebo. Detta gjorde mig nyfiken så jag tittade på mina rullar och finner att Zackarias i Färila är mormors farfars far till Zackarias i Hanebo och därmed borde du och jag Bosse vara släkt. Den Anna Zakrisdotter du nämner blir fyrmänning till min mormorsmor, som hette Helena Hansdotter Norell (1854 - 1920) och bodde i Sandsveden, Bofara, Hanebo sn.
 
Till Anna B vill jag tillägga att Erik Falkmans far var hjulmakare och Stina Aurora Näsmans kommisionslantmätare. Enligt födelseboken 1827 heter Erik Falkmans hustru Stina Aurora Näsman medan vigselboken 1826 uppger att hustruns namn var Margreta Aurora Näsman.
 
När Anna Zackrisdotters farmor Gölin Olsdotter kom till världen den 2 nov 1794 av föräldrarna unge Olof Persson i Lotan och hustrun Carin Jonsdotter så var förste fadder ingenjören Olof Näsman och fru Marg. Svahn.  De båda familjerna tycks ha känt varandra redan några generationer innan Olof och Anna gifte sig 1880.
 
Mvh
Lars-Erik