NULL Skriv ut sidan - Farfars far rätt eller fel....

Anbytarforum

Titel: Farfars far rätt eller fel....
Skrivet av: Christer Wiberg skrivet 2020-05-19, 23:36
Lång berättelse så kort det går. Min farfars far var sjöman i Malmö i slutet av 1800-talet. Han gifte sig med sin hustru 1878 och seglade eller ångade sig runt i världen. Min farfars syster föddes 1880, farfar 1882 och sedan ett antal barn födda 1885, 1887, 1889 och 1890, barnet 1890 uppges som oäkta. Inga konstigheter egentligen mer än att jag aldrig hittade min farfars far i någon dödbok, han var försvunnen. Sista anteckningen jag hittar är att han mönstrade av i Stockholm 1882.

Till mysteriet. I ett husförhör 1884-1890 har prästen noterat att farfars far varit borta från hustrun sedan 1883. Han fortsätter dock stå som man i alla olika husförhörs- och församlingsböcker fram till hustruns död 1909. Men denna anteckning följer med en bit in på 1900-talet. Jag började då undra var han tagit vägen och om han verkligen varit försvunnen hela denna tid. Det skulle ju innebära att flera av barnen där han var antecknad som fader inte var rätt fader. Tanken t.o.m väcktes hos mig att han inte ens var min farfars riktiga far. Att han stod antecknad som fader i kommande böcker är kanske inte så konstigt, sjömän de kom och gick och det var naturligtvis inte lätt för prästen att veta om han var borta "för evigt" eller bara på någon långresa. Ännu mer om inte modern uppgav något annat. Eftersom han seglat en del till England så kunde jag sent omsider hitta honom som död i Odessa, Ukraina i Brittiska konsulatets anteckningar av döda sjömän på engelska båtar 1898.
All fakta stämmer, namn, ålder och svensk medborgare. Eftersom han hette Lars Peter Wiberg så kunde jag enkelt kolla att det i Sverige bara fanns 1 person med det namnet och födelsetiden. Kunde sedan via sjömansregister i England och Kanada (av någon anledning uppdelat register för handelsflottan mellan England och Kanada) följa honom bakåt i tiden, är just nu framme vid 1895 på olika engelska båtar. Utmaningen är att en seglats varade 6-12 månader och för varje uppgift (ej digitaliserad) så måste jag betala ca 400:- till registren i England eller Kanada, så det kostar på. Men till slut kanske jag kommer i mål.

Nu till min fråga. Skulle på något sätt ett DNA-test kunna hjälpa mig att få svar på denna fråga? Skulle detta möjligtvis ha potentialen att svara på om fadern var någon annan än Lars Peter? Förutom andra spännande svar från en sådant test så är det väl denna fråga som ligger mig närmast om hjärtat.

Någon som har en teori?

Mvh/Christer