NULL Skriv ut sidan - SV: Marschall

Anbytarforum

Titel: SV: Marschall
Skrivet av: Linus Ganman skrivet 2020-05-16, 16:55
Anders Marschall (1774-1813) var min farmors morfars morfar, och även jag går bet på att hitta hans och hans makas förfäder, men i Stockholmsposten 1798-05-10, när min anfader var 24 år, stod det i alla fall att läsa:

Stilgjutare Gesällen Anders Marschall, Dansk till Nation, sedan han åsamkat sig någon skuld, samt beträdd med otrohet och stöld, medelst StilgjuteriInstrumenters borttagande och försäljande såsom gammal mässing, har undanhållit sig ifrån d. 11:te sistlidne April; han är liten och undersättsig til wäxten, mörbrun i ansigtet, swart hår samt bryter på Danska språket; war klädd i söndrig brun tröja, swarta söndriga byxor, orena uppstrumpor, samt nattmössa på hufwudet; och som man ej ännu kunnat få någon spaning om honom eller en del af det stulna, bestående af mässingsbitar med skrufhål uti; warder bemälte Gesäll jämte förenämnde persedlar härigenom efterlyst; den som härom kan gifwa uplysning, behagade sådant emot wedergällning anmäla i huset N:o 49 wid nya Kongsholmsbrogatan.

Skulle den Anders Marschall som omskrivs i tidningen kunna vara densamme som efterlyses här i tråden?