NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-20
Skrivet av: Lars-Erik Almberg skrivet 2000-04-16, 23:29
Hej Stefan
Jag har nu också tittat igenom Hanebos födda och döda 1720 - 1740 samt vigselboken för 1740 - 1760 för att se om det kunde finnas några Elisabet där. Det är bara konstatera att Elisabet är rätt ovanligt namn vid denna tid i socknen. Soldaten Olof Duvas dotter Elisabet verkar ha överlevt de första barnaåren till skillnad mot en son som dog 1728, 22 veckor gammal, och en annan dotter Annika död 1730, 1 år och 12 veckor. Olofs dotter Elisabet hittar jag heller ingenting om när jag söker i vigselböckerna.
En Elisabet finns emellertid född 1727 i socknen men jag tror inte att det är henne du söker. Hon var dotter till Bokhållaren Peter Hallström i Kilan. Fadder var komministern Lars Hallström och dess hustru Lisa Ekeberg. Jungfru Elisabet Hallström gifte sig, 21 år gammal enl VB,  i Hanebo 1753 med regementspastorn Lars Hedman. Obs att vigselboken verkar ha fel ålder. Ingen annan Elisabet har fötts eller dött i Hanebo mellan 1727 och 1735 så man kan inte helt lita på åldersuppgifter.  
Nästa Elisabet som föddes var 1735 och hade Mats Matsson i Kilan som far. Det lutar nog åt att du får söka din Elisabet i någon annan socken.
Mvh  /  Lars-Erik